Meer informatie? Klik hier!

woensdag 4 februari 2009

Onderhoud van skates en skeelers

Er zijn meerdere methodes om skates en skeelers te onderhouden. Ieder heeft zo zijn eigen
systeem waar hij in gelooft. Hierbij vind je enkele belangrijke richtlijnen en stappen die je kunnen helpen.

· Wielen uit frame halen: belangrijk: neem goede/goed passende sleutels (evt. te verkrijgen via de club). Zorg dat je de wielen op volgorde legt zoals ze in het frame zaten: belangrijk voor later.
· Maak de buitenkant van de lagers alvast schoon
· Een wiel heeft 2 lagers en een spacer die de druk verdeelt en zorgt dat de lagers op hun plaats blijven.
· Met imbus of aangepaste sleutel kun je de eerste lager er vanuit de binnenkant uitwippen, de
andere kun je met je vinger uitduwen
· Lagers schoonmaken: 3 typen lagers
Dichte lagers: kogeltjes niet zichtbaar, moeilijk te smeren, optie: best nieuwe lagers kopen
Afgesloten lagers: afdekplaatje is afneembaar na verwijderen C-ring (bv. met een stevige speld)
Open lagers: kogeltjes direct zichtbaar

alle oude olie/vet en stof er uit.
§ Schoonmaakmiddelen: wasbenzine, petroleum, werkplaats ontvetter, citrusoplossing (verkrijgbaar in speciaalzaken). Voordeel van laatste: beter voor milieu, stinkt niet.
§ In een bakje of een afgesloten potje (let op geen glas!!!), goed over en weer schudden en evt. met oude tandenborstel zachtjes wrijven. Dit nog herhalen tot lagers helemaal proper zijn (zie kleur kuismiddel). Als de lagers proper zijn: laten uitlekken/drogen op een krant.
TIP: Bij gebruik van citrus: laat de vloeistof door een koffiefilter lopen om de rotzooi er uit te filteren; dan kan je de volgende keer weer propere vloeistof gebruiken (besparend!!).
· Lagers smeren: nu de lagers schoon zijn: smeren. Zorg ervoor dat oplosmiddel weg is (evt. droogblazen, evt. met compressor op lage stand). 3 smeermiddelen:
o Vet: dik, blijft lang zitten, weinig onderhoud, rolt slecht en dus niet aan te raden
o Teflon spray: dun, blijft kort zitten, regelmatiger
onderhoud, rolt zeer goed
o Olie: (= fijne machine olie) tussenweg van bovenste 2




TIP: Voor het smeren zijn maar enkele druppels of een beetje spray per lager nodig; te veel smeermiddel houdt alleen maar stof vast.

· Lagers terug in wielen.

· Voordat je de wielen terug zet kun je best je frame even schoonmaken
· Wielen slijten niet evenredig af. Af en toe de wielen van plaats wisselen is dus aan te raden. Verschillende schema’s mogelijk. Bv.: Voorste 2 links worden achterste 2 rechts.
· Wielen vastdraaien (niet te hard!!): controleer wel de bouten als je even hebt gereden omdat ze los kunnen trillen.


Nieuwe onderdelen
Op een gegeven moment heb je toch nieuwe wielen of nieuwe lagers nodig....niks aan te doen.
Probeer raad te vragen aan een competitielid, trainer of iemand van het bestuur. (Benny, Fik,
Karl,Danny)
Wielen, lagers, sleutels... kunnen via de club besteld worden.

Lagers
· De ABEC waardering geeft aan met welke precisie de lager gemaakt is. Een ABEC5 lager is nauwkeuriger gemaakt dan een ABEC3 lager, maar minder nauwkeurig dan een ABEC7
· Over het algemeen: koop liever een merklager dan een merkloze lager (ook hiervoor kan je best advies vragen aan een bestuurlid of trainer)
· Skates; meestal ABEC3/5, skeelers; ABEC7/9


Wielen
Grootte
· Meestal variërend van 72mm tot 110mm.
· Kleine wielen (72mm): stabiel en wendbaar (vooral gebruikt bij inline Hockey,agressive & acrobatic skating), grote wielen (90mm -110mm): snelheid
· Skates meestal 76mm (=ideaal voor de beginnende recreant), skeelers: 76/80/84mm (competitie lagere categorieën) 90/100/110mm (competitie hogere categorieën). Een grotere wielmaat vereist meestal een aangepast frame (lengte, hoogte,...)

Hardheid
· Gemeten in ‘durometer’: A
· Van zacht: 74A tot hard 100A
· Zacht: voordeel: iets meer grip bij nat weer en absorbeert schokken, nadeel: minder snel, slijten sneller
· Hard: voordeel: sneller, slijten minder, nadeel: absorbeert minder schokken. Ideaal voor gebruik op piste of weg met mooi asfalt (bv. Vaart- of Dijle dijken)
· Skates: 78A/80A, Skeelers: 80A/82A/85A/86A

Wielen worden dus zo “gequoteerd”: bv.: 76mm/80A (= grootte/hardheid)

Remmen
· Een rem is handig als je in de zomer langs de dijken gaat skaten, maar het is geen noodzaak. Er zijn verschillende methodes om te remmen; oa. dmv. een remblok. Op onze pîste en middenplein raden wij het gebruik van een rem af omdat deze in bochten en wendbare situaties in de weg kan zitten en een val kan veroorzaken. De trainer leert ander manieren van remmen aan. Voor de skaters die op hun tocht toch een rem willen gebruiken hieronder nog enkele TIPS:
· Op veel remmen staat een lijntje dat aangeeft tot hoever de rem gebruikt kan worden.
· Heeft een rem dat niet: dan moet deze vervangen worden ruim voordat de schroef waarmee de rem vast gezet wordt de grond zal raken.
· Afhankelijk van merk en model kan het moeilijk zijn om een nieuw blok te vinden. Zorg dus op tijd voor vervanging als je de rem vaak gebruikt.

Wiel met 2 lagers en een spacer

Opbouw van een lager




Skate veilig en draag steeds bescherming. Het dragen van een ‘gecertificeerde’ helm is een minimum vereiste en verplicht in onze club.


SUCCES !!!!!!!

Geen opmerkingen: